O softstartach mówi się najczęściej w kontekście łagodnego rozruchu silników, odbywającego się przez stopniowe podnoszenie napięcia zasilającego z początkowego do pełnego. Tymczasem za sprawą tyrystorowej budowy umożliwiają one także powolne wytracanie prędkości jednostki napędowej. Jak przebiega hamowanie softstartem i jakie ma zalety?
Zasada działania softstartu
Każdy softstart posiada przeciwsobne tyrystory, które w normalnych warunkach pełnią funkcję izolatorów. Jednakże pod wpływem wysłania sygnału startowego zaczynają przewodzić prąd, tym samym stając się przewodnikami. W trakcie uruchamiania silnika przepływa przez nie jedynie część napięcia, ale wysyłany coraz częściej sygnał (w z góry ustalonych odstępach czasowych), w miarę przyspieszania rozruchu, powoduje wzrost płynącego napięcia. Po przejściu zera, napięcie osiąga 100% wartości. Mówi się więc ogólnie o stopniowym zwiększaniu napięcia z początkowego do pełnego.
Hamowanie softstartem
Softstop, czyli hamowanie softstartami, przebiega dokładnie na tej samej zasadzie co rozruch silnika, tylko kolejność działań jest odwrotna. Najpierw przez urządzenie przepuszcza się najwyższe napięcie, a później sukcesywnie je obniża przez coraz późniejsze wysyłanie sygnałów. W końcu uzyskuje się napięcie końcowe i jednostka napędowa przestaje pracować. Cały proces doskonale obrazuje poniższy filmik:
Co ważne, do zatrzymania pracy pomp warto wykorzystać regulację momentu obrotowego. Metoda jest o wiele skuteczniejsza, bo minimalizuje przeciążenia towarzyszące nagłemu spadkowi prądu, powstającemu wskutek zmniejszania napięcia. Dzięki natychmiastowej redukcji prędkości pracy silnika nie dochodzi do hydraulicznych uderzeń wody czy nagłych zmian ciśnienia, które z czasem mogłyby doprowadzić do szybszego zużycia urządzenia oraz elementów instalacji. Niemniej powodzenie operacji wymaga doboru optymalnej krzywej zatrzymania.
Korzyści z rozwiązania
Hamowanie softstartami pozwala na błyskawiczne, lecz jednocześnie płynne, wytracanie prędkości działania silnika. Dzięki temu eliminuje się problem uderzeń hydraulicznych wody generujących naprężenia w instalacji i zwiększających jej podatność na awarie. W wyniku tego podnosi się bezpieczeństwo funkcjonowania samych urządzeń, jak i poprawia żywotność silnika.